17 березня 2025, 00:13
Корисні навички

Зворотний зв’язок – ключ до вдосконалення особистих і професійних навичок

Нам усім потрібні люди, які дають нам зворотний зв’язок. Завдяки їм ми стаємо кращими.

Білл Гейтс

Як зрозуміти, чи наші дії, вчинки і поведінка правильні й ефективні? Частково нам підкаже це власний досвід та інтуїція. Та надзвичайно важливим джерелом інформації є погляд зі сторони. Зворотний зв’язок дозволяє зрозуміти, що нам треба покращити, допомагає розвивати особисті та професійні навички, знаходити точки зростання. Наприклад, час оцінити ключові показники ефективності за квартал? Керівник має прокоментувати ваші досягнення та підказати, над чим варто працювати старанніше. Отримали виконане завдання від свого підлеглого чи колеги? Обов’язково скажіть йому, чи все добре, і подякуйте за роботу.

Зворотний зв’язок – невід’ємна частина культури ділового спілкування. Він покращує якість роботи і зміцнює взаємодію між колегами. Вміння отримувати зворотний зв’язок – це не лише про те, як слухати інших. Це також про вміння аналізувати і готовність змінюватися. А вміння надавати його – про справжню налаштованість на позитивні зміни.

Давайте детальніше: що ж це таке 

Зворотний зв’язок (або запозичене з англійської «фідбек») – це інформація, яку ви чи ваша команда отримуєте для покращення результатів роботи, поведінки чи відносин. Він може підкреслювати сильні сторони або вказувати на сфери для корекції та вдосконалення.

Важливо: сприймайте зворотний зв’язок не як критику, а як можливість для розвитку.

Одна з численних функцій безпосереднього керівника полягає в тому, щоби підтримувати працівників у виконанні планів. Він допомагає порівнювати й оцінювати досягнуті результати і ступінь просування до цілей, а також перерозподіляти пріоритети і коригувати план дій.

Для цього і потрібний зворотний зв’язок. Якщо мета поставлена ​​чітко, надавити його можна такими діями:

  • Похвалити за успіхи, заохотити досягнення цілей. Це – один із найважливіших мотиваторів, адже добре слово приємне всім, незалежно від посади.
  • Допомогти усунути відхилення. Коли щось пішло не так, потрібно разом розбиратися, вносити корективи, змінювати орієнтири.
  • Скоригувати мету – якщо з’ясувалося, що вона недосяжна, або змінилася ринкова ситуація, або кваліфікація працівника виявилася недостатньою.

Кожна з цих дій передбачає спілкування з працівником і надання зворотного зв’язку: позитивного або такого, що розвиває. Щоб спілкування було конструктивним, а його результати – ефективними, дотримуйтеся наступних правил. 

Правила надання зворотного зв'язку
  • Дотримуйтеся позитивних і конструктивних установок на співпрацю. Будьте доброзичливі.
  • Намагайтеся знайти баланс між коригуючими коментарями та позитивними оцінками. Обговорюйте не тільки недоліки, прокоментуйте і позитивні моменти.
  • Коригуючий зворотний зв’язок надавайте сам на сам.
  • Уникайте необґрунтованих узагальнень («вічно ви…», «ви ніколи…» тощо). Говоріть від свого імені, конкретно і змістовно.
  • Не переходьте на особистості, оцінюйте лише факти й поведінку працівника.
  • Концентруйтесь на тому, що можна змінити.
  • Якщо ви хочете обговорити кілька питань, розставте пріоритети і почніть із найважливішого.
  • Підкресліть важливість обговорення. Поясніть, як ваші коментарі та пропозиції допоможуть у розвитку.
Правила отримання зворотного зв'язку
  • Не виправдовуйтесь.
  • Не намагайтеся з’ясовувати стосунки.
  • Не переходьте на особистості та не шукайте винних у власному прорахунку.
  • Слухайте і запам’ятовуйте.
  • Ставте уточнюючі запитання.

Будьте відкриті до зворотного зв’язку, аналізуйте його та використовуйте як інструмент для свого зростання.

Не отримали? Запитайте самі

Будь-яке спілкування – процес двосторонній. Якщо вам не вистачає зворотного зв’язку, не бійтеся зробити перший крок і запитати свого керівника. Відкритість засвідчить вашу небайдужість до власного розвитку, допоможе уникнути непорозумінь та досягти ефективної співпраці.

3 поради для того, щоб коректно запитати зворотний зв’язок і отримати конструктивну відповідь:

Формулюйте чітко

Спитайте, наскільки ваша робота відповідає очікуванням і чи можете ви щось покращити.

Цікавтеся регулярно

Не чекайте на формальні оцінки, спілкуйтеся з керівником на різних етапах виконання завдань.

Беріть ініціативу

Керівник не надає зворотний зв’язок? Питайте! Це покаже вашу зацікавленість у досягненні високих результатів.

До речі, правила надання зворотного зв’язку можна використовувати не тільки на роботі. Вони допоможуть покращити якість будь-якого спілкування – і з друзями, і в родині – адже побудовані на принципах конструктивності і взаємоповаги.

Давайте ставати кращими. Якщо у вас з’являться будь-які питання чи ідеї, не соромтеся ділитися ними. Важливо, щоб ви відчували підтримку у всіх аспектах своєї роботи. Будемо на зв’язку!